2012. október 29.

Jogszabályokkal a magyar termékekért, avagy a puding próbája az evés (beszámoló)


Az Élelmiszerklub önkénteseként volt szerencsém részt venni az alapítvány által szervezett klubdélelőttön október 17., szerdán Budapesten. Mintegy harminc élelmiszeripari vállalkozás képviselője volt az eseményen, a Vidékfejlesztési Minisztérium Élelmiszer-feldolgozási Főosztály főosztályvezető-helyettese Szegedyné Fricz Ágnes tartott előadást.

Három jogszabály került közelebb a hallgatósághoz:
Az előadó asszony kivetített részletes vázlata megtekinthető a honlapon, a címekre kattintva. Erről én többet nem is mondanék. Érdekesebb az, ahogy a résztvevők reagáltak. Például rögtön felvetődött, hogy igazából mi is az a hungarikum.

A HÍR program keretében összeállításra került egy háromszázas termékből álló gyűjtemény Magyarország tájjelegű élelmiszereiből, amely folyamatosan bővítésre kerül: például búzacsíramálé, orosházi banán, szomolyai cseresznye. Az Uniós földrajzi árujelzőket viselő termékek közé több termékünk is felvételre került, amelyeket elsőként a HÍR programban írtak le. Ilyenek például a Szegedi fűszerpaprika, Gyulai kolbász, Csabai kolbász.

Persze sorolhatnánk még jócskán. Ezeket veszik most számba a hungarikum bizottsággal az élen, ami most alakul(t) frissen. És lesznek bizottságok a településeken, a megyékben és a különböző ágazatokban.

De kedves olvasó még ne örüljön, ebből nem válnak még munkahelyek, mert ezek mind önkéntes alapon szerveződnek. Az előadás vázlatában kis ernyők jelképezik a gondoskodást és a felépítés mikéntjét. Ugyanis nincs még rá pénz.

A következő kérdésre is hasonló volt a válasz, amikor a projekt marketingjéről kérdeztek. Felvetődött, hogy ha környezetükben hungarikum gyanús termék van, hová fordulhatnak. A minisztérium Élelmiszer-feldolgozási főosztályának el lehet küldeni, a titkárság a szakbizottságok megalakulást követően továbbítja azokat a megfelelő szakértőknek.

Magyar termék – Hazai termék – Magyarországon készült termék - Magyar márka kifejezések definiálása nehéz.  Készült is egy felmérés a lakosság körében, mely szerint mi a magyar termék. Hát sokunkban nagy káosz van, többek közt bennem is. Ne vegyék zokon, ha nem értem, miért nem jó már a Kiváló Magyar Termék embléma – most már logónak illik nevezni –, pedig szép piros-fehér-zöld, meg minden.

Itt ugyan elmondták, hogy az új törvénynek nem felel meg, azért. Pedig már megszoktuk, keressük. Még akkor is, ha időnként átvágnak bennünket. Most nem csak divat a magyart keresni, de úgy érezzük, hogy "Mari néni" pénztárcáját tömjük, ha a multiknál is magyart vásárolunk.

Persze járhatunk úgy is, mint én egyszer: Makói származásúként megörültem, hogy az egyik mega áruházban makói hagymát leltem. Vittem is a páromnak, aki szintén földim is. Ő nem volt rest felvenni a szemüvegét, és apró betűvel megtalálta, hogy a származási hely Kína, csak Makón csomagolták. Persze ilyenkor meg más anomáliák esetén is szankciók következhetnek. Ezekről is szó esett a kérdések alapján.

Sárváriné Lakatos Éva a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal élelmiszer-biztonsági felügyelője többek között tisztázta az adalék anyagok fogalmát, miszerint azokat magukban nem fogyasztjuk, ugyanis az élelmiszergyártók közül többen kérdeztek az adalék anyagok definíciójáról, százalékokról,  a termékek alapanyagainak származási hely szerinti meghatározásáról. Vagy inkább arról, hogy mi van akkor, ha hazánkban azt a valamit nem tudják beszerezni, ami kellene. Lehet-e akkor magyarnak nevezni? 100 százalékos „tolerancia” mellett nehéz.

Valaki megjegyezte: A pénztárig tart a magyar fogyasztói öntudat. Hát igen, bár mostanában az áruházláncokba beszállítók is panaszkodnak, hogy a szerződéseik szigorodnak.

Nem hangzott el hangosan, de én meghallottam az egyik résztvevő dohogását: Tipikus magyar dolog ez kérem, jogszabályokkal akarjuk a dolgokat megoldani. Nem hagyjuk, hogy a piac dolgozzon.

Az élelmiszergyártás jelen levő képviselői azzal a tudattal távozhattak, hogy már megint nehezül egy kicsit a dolguk, de szent elhatározásuk, hogy kitartanak. Ahogy mondani szokás: a puding próbája az evés.

Kocsisné Soós Katalin
Az Élelmiszerklub Alapítvány önkéntese


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Azonnali RSS-értesítőre feliratkozás

Napi hírlevélre feliratkozás

Írja be e-mail címét:

Kulcsszavak

1% (3) 16 (1) 2015 (34) 2016 (17) 2017 (12) AKI (2) állítás (1) Almenland (1) Almo (1) AMA-Biosiegel (1) AMA-Gütesiegel (1) ásványvíz (1) Austria Gütezeichen (1) Ausztria (13) Bali Tibor (1) Baromfi Termék Tanács (1) Bartyik Tünde (1) Beck László (1) Bereczki Attila (1) beszámoló (23) BGF (1) Bial Tibor (1) bio (3) Bio Austria (1) blogbejegyzés (22) Bormarketing Műhely (1) BOS (1) CzechTrade (1) Csehország (3) csomagolás (1) Dánia (1) Dörnyei Otília (1) Dr. Becsky-Balku Orsolya (2) Dr. Dóczy Katalin (1) Dr. Fülöp Zsuzsanna (2) Dr. Kocsis Márton (1) Dr. Loncsár Krisztina (1) Éder Tamás (1) ÉFOSZ (1) élelmiszer (113) élelmiszeripar (2) Élelmiszerklub Alapítvány (66) Élelmiszerklub Délelőtt (26) előadás (61) Erasmus+ (53) értékesítés (15) EU (34) EU Fórum (6) EVS (1) felmérés (3) fenntarthatóság (5) fiatalok (26) fogyasztóvédelem (2) Földi Péter (1) Franciaország (2) gasztronómia (1) Genuss Region (1) Genussland (1) GfK (2) GKI (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyakornok (2) Gyaraky Zoltán (3) gyártmánylap (1) gyümölcs (2) hagyomány (1) helyi (1) hírek (4) hogyan (1) Hogyan készítsük (1) Horvátország (1) hungarikum (1) húsvét (1) I. műhely (3) II. műhely (7) III. műhely (6) innováció (2) Intersnack (1) IV. műhely (6) IX. műhely (4) jelölés (7) jog (3) jogszabályok (13) Juhász Anikó (1) K+F Konzervkutató (1) kampány (1) Kaposvári Egyetem (2) képzés (3) kérdőív (1) kereskedelem (11) kézműves (3) kiállítás (3) kistermelő (20) kommunikáció (3) Kovács Krisztina (7) Köcse Ildikó (1) közétkeztetés (1) Kujáni Katalin (1) kutatások (3) Lengyelország (4) Lukács László (1) magyar (18) Marcin Sowa (2) marha (1) márka (16) marketing (18) Medián (1) mezőgazdaság (6) MgSzH (1) Műhely (47) Nagy-Britannia (1) NÉBIH (8) NFH (3) nrc (1) olasz (1) Olaszlország (1) Olaszország (9) OTP (1) OVUM (1) ökológia (1) önkéntes (1) őstermelő (3) pályázat (28) paradicsom (1) Pászti Balázs (7) pazarlás (1) pénzügy (3) piackutatás (1) Polereczki Zsolt (1) Portugália (4) regionalitás (11) rendezvény (11) rendezvényszervezés (1) Rigler Zsolt (1) Románia (4) rövid ellátási lánc (3) Sárközy Ildikó (8) Serfőző Lili (1) sertés (1) Solti Csilla (1) Spanyolország (9) Steirisches Vulkanland (1) SUS (1) Svédország (1) Szabados Andrea (2) Szabó Gábor (1) Szegedyné Fricz Ágnes (9) Szente Viktória (1) Szerbia (6) Szlovákia (4) Szlovénia (2) Szöllősi Réka (1) találkozó (36) tanácsadás (1) tanulmányok (2) tápanyag (1) tápérték (2) Tej Terméktanács (1) Tesco (1) tojás (1) Tóth Ferenc (4) Törökország (5) tréning (12) útmutató (3) üzleti terv (1) V. műhely (8) vállalkozás (13) védjegy (12) versenyjog (1) versenyképesség (3) vezetés (5) VI. műhely (5) vidékfejlesztés (1) VII. műhely (3) VIII. műhely (4) Visegrádi (1) VM (10) zöldség (1)

Élelmiszerklub Blog Archívum