2012. április 2.

Mit tanultunk az V. közösségi marketing műhelyben?

A közösségi marketinggel foglalkozó műhelybeszélgetésünk alkalmával a szokásosnál is szorongatóbb volt az időkeret, azaz a gondolatcsere csak abba maradt, befejezni a témát messze nem tudtuk. Ebből következően a követhető jó gyakorlatot sem tudtuk és tudjuk közreadni, de érdekességekkel azért így is szolgálhatunk.

Itt van mindjárt az elnevezés. Néhány fiatal jelenlévő a cím olvastán egészen mást várt a naptól, hiszen a 20-as korosztálynak a „közösségi” nem jelenthet mást, mint webest , a „social media” használatát, így a közösségi marketing alatt az online marketing egy speciális formáját értették. Azért azt meg kell jegyeznem, hogy a hiba nem nálunk van, hanem a világhálót használók körében terjedt el rosszul a név, mert nekik a sokkal tágabban értelmezhető „társasági” jelzőt kellene használniuk és akkor nem nekünk kellene a kollektív, vagy a csoportos előtaggal erőlködni.

Mi persze a régi értelemben vett közösségi agrár marketing formáit boncolgattuk, lehetőségeit vettük sorra, kisebb-nagyobb csoportosulások módszereit, eszközeit ismertük meg a baromfi-, a tej-, és a bor ágazat egy-egy példájából.

Természetesen az e tevékenységet államilag is segíteni hivatott AMC is hangsúlyosan szóba került, de nem csak kritikai hangvétellel, hanem a hamarosan megvalósuló átalakulás kapcsán a jövő, a Magyar Turizmus Rt. alá tartozás lehetőségeinek kibontásával is. A szakmai felügyeletet az új rendszerben is ellátó VM elvárásairól is hallhattunk, amiben már szerepelt a tegnap – márc. 28-án, azaz egy héttel a rendezvényünk után – elfogadott Nemzeti Vidékfejlesztési Stratégiához  való igazodás (megtalálható a honlapunkon, akárcsak a prezentációk). 

A Kaposvári Egyetem felvezető előadásában a téma szokásosan magas szintű tudományos megközelítése mellett betekintést nyerhettünk a kutatásokon alapuló mai valós helyzetbe, ami a VM véleményével is egyezett és amit a hozzászólók kiegészítését is figyelembe véve a saját értelmezésemben az alábbi néhány mondatban adok közre :
Ma a hangsúly az agráriumon van, közelebb a földhöz, mint az asztalhoz.
Könnyen helyettesíthető alapanyag beszállítók vagyunk.
A nagy számú mikro-, kis- és közepes vállalkozás információ hiányban szenved piacról, beszállítókról, versenytársakról stb.
Nehezen képes szövetkezésre, hiányosak a marketing ismeretei, fél, hogy nem térül meg a befektetetett pénze.
Nem ismerik a közösségi marketinget, a szervezetek tipusait és a benne rejlő lehetőségeket.
Közösségi marketing = AMC AMC = pénzszerzési lehetőség. Ez már a múlt.
Az AMC feladata országos, coofinanszírozásban együttműködve az önálló kisebb szervezetekkel. Ezek lehetnek: marketing szövetkezetek, csoportos marketing szervezetek, védjegyközösségek, hegyközségek, termelői-feldolgozói szövetségek, terméktanácsok. Célja hazánk agrár- és minél nagyobb hozzáadott értékkel bíró élelmiszeripari termékei piacra jutásának ösztönzése, a kereslet felkeltése bel- és külföldön. Fontos a sorrend és az irány : helyi > országos és csak azután a külföld. A magam részéről üdvözlendő az érték említése, hiszen eddig csak a „magyarság” az eredet, az alapanyag hazai volta is elégnek tűnt általában.

A kiinduló pont megismerése után nézzük, mit mutattak a példák, lássuk, mi hoz létre, tart össze egy-egy közösséget, hogyan, milyen eszközeit használják a marketingnek .

A szükség, a védekezés össze tud kovácsolni egy ágazatot. A kínai csirke botrány, a madárinfluenza, vagy a négy mancs tevékenysége hozta össze a baromfisokat. A bizalom visszaszerzésére hozták létre, tartják fenn a ma már a fogyasztók körében magas spontán említésű védjegyüket, aminek igazolása, hogy a vásárlók 44%-a keresi ma az ilyen termékeket. Üzenet : magyar takarmány – magyar csirke –magyar feldolgozás – ellenőrzött minőség. Marketig BTL, nyereményjátékok, események, arcok, receptek.

A Soproni Borvidék mint márka bemutatását mi marketingesek nagyon élveztük, mert egy „ kultúr márkázás” elvét, lépéseit követhettük nyomon.
„ Egy borvidék több mint szőlő termő terület, bortermelés. Tájformálás, turizmus, jövedelemszerzés „ . Recept : kultúrtáj – a világörökség része - + élmény attitűd, maga a város Sopron, kulturális rendezvényekkel, irodalmi zenei és gasztro együtt. A legjobb jó élmény. Ismerem, kötődöm hozzá, bízom benne.

Az eseménymarketing, amely a tejeseknél is fellelhető, mint hallottuk megtérülő, sikeres eszköz a kistermelők, feldolgozók számára, mert kiváló a kapcsolatteremtésre a vevőkkel, így a bizalomépítésre, a közvetlen kommunikációra, a tesztelésre. Ráadásul azonnali készpénzhez jutási lehetőség is. A Tej Terméktanács az átpozicionáláson dolgozik, a sok-sok éves tejhez, egészséghez fűződő szlogeneket mindenki ismeri, felesleges ezt tovább bizonygatni , inkább a specialitások felé kell fordulni – mondják – És ez nem csak az itthon egyre népszerűbb különleges sajtokat jelenti, hanem a túró – magyar specialitás – megismertetését a világgal . Mindezt a magyar gasztronómia túrós remekein keresztül. Természetesen elsődleges cél ezen keresztül is a hazai fogyasztás növekedése. Rendszerükben mindenkinek áldozatot kell vállalnia, azaz a közösség tagjainak anyagi hozzájárulását is elvárja.

Fentiekből látható, hogy mennyi mindent nem beszéltünk ki. Arról azért szó volt, hogy a „támogató marketing”- ahogyan kuratóriumunk elnöke nevezte – sikeres csak akkor lehet, ha rendszerben gondolkodik, ha értéket ad a fogyasztónak, hiteles információkkal a tényleges előnyöket bemutató jó kommunikációval látja el célcsoportját. A gyártók megfelelő információval való ellátása és képzése fontos feladata kell, hogy legyen a közpénzből finanszírozott marketing szervezetnek. Példát is láttunk erre a német AMI rendszerből. A „natürlich informiert” szlogennel a fellelhető tanulmányok összegzésével teljes piaci információt nyújt, így lehet mindenki „természetesen informált” azaz szabadabb magyar fordításban egyszerűen, magától értendően jól informált.

Na, nem itthon, Németországban. Bízzunk benne, hogy előbb-utóbb itthon is!

(Az V. Élelmiszerklub Műhely előadásainak anyagai itt megnézhetők.)

Pászti Balázs
Élelmiszerklub kurátor


Azonnali RSS-értesítőre feliratkozás

Napi hírlevélre feliratkozás

Írja be e-mail címét:

Kulcsszavak

1% (3) 16 (1) 2015 (34) 2016 (17) 2017 (12) AKI (2) állítás (1) Almenland (1) Almo (1) AMA-Biosiegel (1) AMA-Gütesiegel (1) ásványvíz (1) Austria Gütezeichen (1) Ausztria (13) Bali Tibor (1) Baromfi Termék Tanács (1) Bartyik Tünde (1) Beck László (1) Bereczki Attila (1) beszámoló (23) BGF (1) Bial Tibor (1) bio (3) Bio Austria (1) blogbejegyzés (22) Bormarketing Műhely (1) BOS (1) CzechTrade (1) Csehország (3) csomagolás (1) Dánia (1) Dörnyei Otília (1) Dr. Becsky-Balku Orsolya (2) Dr. Dóczy Katalin (1) Dr. Fülöp Zsuzsanna (2) Dr. Kocsis Márton (1) Dr. Loncsár Krisztina (1) Éder Tamás (1) ÉFOSZ (1) élelmiszer (113) élelmiszeripar (2) Élelmiszerklub Alapítvány (66) Élelmiszerklub Délelőtt (26) előadás (61) Erasmus+ (53) értékesítés (15) EU (34) EU Fórum (6) EVS (1) felmérés (3) fenntarthatóság (5) fiatalok (26) fogyasztóvédelem (2) Földi Péter (1) Franciaország (2) gasztronómia (1) Genuss Region (1) Genussland (1) GfK (2) GKI (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyakornok (2) Gyaraky Zoltán (3) gyártmánylap (1) gyümölcs (2) hagyomány (1) helyi (1) hírek (4) hogyan (1) Hogyan készítsük (1) Horvátország (1) hungarikum (1) húsvét (1) I. műhely (3) II. műhely (7) III. műhely (6) innováció (2) Intersnack (1) IV. műhely (6) IX. műhely (4) jelölés (7) jog (3) jogszabályok (13) Juhász Anikó (1) K+F Konzervkutató (1) kampány (1) Kaposvári Egyetem (2) képzés (3) kérdőív (1) kereskedelem (11) kézműves (3) kiállítás (3) kistermelő (20) kommunikáció (3) Kovács Krisztina (7) Köcse Ildikó (1) közétkeztetés (1) Kujáni Katalin (1) kutatások (3) Lengyelország (4) Lukács László (1) magyar (18) Marcin Sowa (2) marha (1) márka (16) marketing (18) Medián (1) mezőgazdaság (6) MgSzH (1) Műhely (47) Nagy-Britannia (1) NÉBIH (8) NFH (3) nrc (1) olasz (1) Olaszlország (1) Olaszország (9) OTP (1) OVUM (1) ökológia (1) önkéntes (1) őstermelő (3) pályázat (28) paradicsom (1) Pászti Balázs (7) pazarlás (1) pénzügy (3) piackutatás (1) Polereczki Zsolt (1) Portugália (4) regionalitás (11) rendezvény (11) rendezvényszervezés (1) Rigler Zsolt (1) Románia (4) rövid ellátási lánc (3) Sárközy Ildikó (8) Serfőző Lili (1) sertés (1) Solti Csilla (1) Spanyolország (9) Steirisches Vulkanland (1) SUS (1) Svédország (1) Szabados Andrea (2) Szabó Gábor (1) Szegedyné Fricz Ágnes (9) Szente Viktória (1) Szerbia (6) Szlovákia (4) Szlovénia (2) Szöllősi Réka (1) találkozó (36) tanácsadás (1) tanulmányok (2) tápanyag (1) tápérték (2) Tej Terméktanács (1) Tesco (1) tojás (1) Tóth Ferenc (4) Törökország (5) tréning (12) útmutató (3) üzleti terv (1) V. műhely (8) vállalkozás (13) védjegy (12) versenyjog (1) versenyképesség (3) vezetés (5) VI. műhely (5) vidékfejlesztés (1) VII. műhely (3) VIII. műhely (4) Visegrádi (1) VM (10) zöldség (1)

Élelmiszerklub Blog Archívum