2015. október 7.

Az ausztriai AMA-Gütesiegel védjegy bemutatása, használatának feltételei


AMA Gütesiegel. A vásárlási iránymutató

A minőség már az élelmiszerek esetében is nagy szerepet játszik. Legtöbbször szabad szemmel ez nem érzékelhető, annál inkább a kivételes íz által. Az ausztriai AMA-Gütesiegel (AMA-Minőségpecsét) minőségjegy független ellenőrzéseket garantál és képviseli az olyan konvencionális módon előállított élelmiszereket, amelyek megfelelnek a kimagasló minőségi követelményeknek és eredetük visszakövethető.

Az AMA-Marketing a következő területeken kínál irányelveket:
Gazdaságoknak:
  • marha és borjú
  • tejtehén 
  • sertés
  • juh és kecske
  • hízott szárnyas
  • tojó tyúk
  • gyümölcs, zöldség és étkezési burgonya
  • friss felvágott
Licensz átvevőknek:
  • Friss húsáru
  • Hústermékek
  • Tej-és tejtermékek
  • Feldolgozott termékek
  • Friss tojás
  • Szárnyashús
  • Gyümölcs, zöldség és étkezési burgonya



Friss húsáru irányelv (részletek a szabályzatokból)

Ebben az irányelvben az Agrarmarkt Austria Marketing GesmbH (a továbbiakban AMA Marketing) meghatározza az általuk márkaként védett, különböző eredetmegjelölésekkel működő AMA-Gütesiegel használatának feltételeit.

Az AMA-Gütesiegel minőségjegyet emberi fogyasztásra szánt élelmiszerek jelölésére használják. A márkajelölés iránymutatással szolgál a fogyasztók számára a kiváló és nyomonkövethető minőségről, valamint az átfogó ellenőrzésekről.

Az AMA-Gütesiegel „Friss Húsáru” irányelve a következő célt szolgálja:
- A friss húsáru minőségének és biztonságának folyamatos javítása a jogi előírásokon túlmenően.
- Áttekinthető és nyomonkövethető eredet a teljes előállítási folyamat alatt.
- A vásárlók bizalmának erősítése és növelése rendszeres és független ellenőrzések által.

A „Friss húsáru” irányelv szabályozza az alapvető előállítási, jelölési és dokumentációs lépéseket valamint a magas higiéniai szint biztosítása céljából eszközölt intézkedéseket. A rendelkezésre álló előírások túlmutatnak a jogi szabályozásokon és segítséget nyújtanak az élelmiszerek megkövetelt visszakövethetőségének helyes megvalósításához.

A rendelkezésre álló irányelvet az AMA-Marketing és szakértők az iparágra specifikusan fejlesztik, a Szövetségi Mezőgazdasági, Erdészeti, Környezet és Vízgazdálkodási Minisztérium engedélyezi és az AMA Marketing hozza nyilvánosságra.

Hústermékek irányelv

Ebben az irányelvben az Agrarmarkt Austria Marketing GesmbH meghatározza az általuk márkaként védett, különböző eredetmegjelölésekkel működő AMA-Gütesiegel használatának feltételeit.

Az AMA-Gütesiegel minőségjegyet emberi fogyasztásra szánt élelmiszerek jelölésére használják. A márkajelölés iránymutatással szolgál a fogyasztók számára a kiváló és nyomonkövethető minőségről, valamint az átfogó ellenőrzésekről.

Az AMA-Gütesiegel „Hústermékek” irányelve a következő célt szolgálja:
- A hústermékek minőségének és biztonságának folyamatos javítása a jogi előírásokon túlmenően.
- Áttekinthető és nyomonkövethető eredet a teljes előállítási folyamat alatt.
- A vásárlók bizalmának erősítése és növelése rendszeres és független ellenőrzések által.

A „Hústermékek” irányelv szabályozza az alapvető előállítási, jelölési és dokumentációs lépéseket valamint a magas higiéniai szint biztosítása céljából eszközölt intézkedéseket a hústermékek előállításának szintjén. A rendelkezésre álló előírások túlmutatnak a jogi szabályozásokon és segítséget nyújtanak az élelmiszerek megkövetelt visszakövethetőségének helyes megvalósításához.

A meghatározott minőségi előírások alapjául az Osztrák Élelmiszerkönyv szolgál, amely nagy hagyománnyal rendelkezik és melynek kritériumai az Európai Unió normáin felül állnak és ezáltal a legjobb minőséget garantálja a fogyasztóknak.

A rendelkezésre álló irányelvet az AMA-Marketing és szakértők az iparágra specifikusan fejlesztik, a Szövetségi Mezőgazdasági, Erdészeti, Környezet és Vízgazdálkodási Minisztérium engedélyezi és az AMA Marketing hozza nyilvánosságra.

Tej és tejtermékek irányelv

A tejtől az erjesztett végtermékekig
A tej és tejtermékek előállításánál, elkészítésénél és értékesítésénél különös gonddal kell eljárni. Az AMA-Marketing ezért a teljes előállítási lánc mentén minden szintet lefedő minőségbiztosítási rendszert épített ki, hogy a lehetséges kockázatokat amennyire lehetséges felügyeljék és megelőzzék.

Amennyiben a termékekre további minőségi igazolásokat kell felmutatni mint például GMO-mentesség, Heumlich, az üzemnek kötelessége a meghatározott követelményeknek eleget téve egy arra akkreditált ellenőrzési szervtől a tanúsítványt beszerezni.

Az AMA-Gütesiegel minőségjegyet emberi fogyasztásra szánt élelmiszerek jelölésére használják. A márkajelölés iránymutatással szolgál a fogyasztók számára a kiváló és nyomonkövethető minőségről, valamint az átfogó ellenőrzésekről.

Az AMA-Gütesiegel „tej és tejtermékek” irányelve a következő célt szolgálja:
- A tej és tejtermékek minőségének és biztonságának folyamatos javítása a jogi előírásokon túlmenően.
- Áttekinthető és nyomonkövethető eredet a teljes előállítási folyamat alatt.
- A vásárlók bizalmának erősítése és növelése rendszeres és független ellenőrzések által.

A „tej és tejtermékek” irányelv szabályozza az alapvető előállítási, jelölési és dokumentációs lépéseket valamint a magas higiéniai szint biztosítása céljából eszközölt intézkedéseket. A rendelkezésre álló előírások túlmutatnak a jogi szabályozásokon és segítséget nyújtanak az élelmiszerek megkövetelt visszakövethetőségének helyes megvalósításához.

Feldolgozott termékek irányelv

Az étolajtól a tojást tartalmazó termékekig
Minden olyan élelmiszert, amely nem sorolható egyik AMA-Gütesiegel irányelvhez sem, mint az étolaj, gyümölcslevek és tojást tartalmazó termékek, ez az irányelv szabályoz. Szükség esetén az irányelvet iparág szerinti kritérumokkal bőviteni lehet.

Az AMA-Gütesiegel minőségjegyet emberi fogyasztásra szánt élelmiszerek jelölésére használják. A márkajelölés iránymutatással szolgál a fogyasztók számára a kiváló és nyomonkövethető minőségről, valamint az átfogó ellenőrzésekről.

Az AMA-Gütesiegel „Feldolgozott termékek” irányelve a következő célt szolgálja:
- A feldolgozott termékek minőségének és biztonságának folyamatos javítása a jogi előírásokon túlmenően.
- Áttekinthető és nyomonkövethető eredet a teljes előállítási folyamat alatt.
- A vásárlók bizalmának erősítése és növelése rendszeres és független ellenőrzések által.

A „Feldolgozott termékek” irányelv szabályozza az alapvető előállítási, jelölési és dokumentációs lépéseket valamint a magas higiéniai szint biztosítása céljából eszközölt intézkedéseket. A rendelkezésre álló előírások túlmutatnak a jogi szabályozásokon és segítséget nyújtanak az élelmiszerek megkövetelt visszakövethetőségének helyes megvalósításához.

Friss tojás irányelv

Biztonság a tyúkólban
Hogy a fogyasztóknak felismerhetőek legyenek a magas minőséget képviselő élelmiszerek, kidolgoztuk a friss tojás irányelvet. Az AMA-Gütesiegel irányelv követelményeket határoz meg a csomagolók és értékesítők számára. A minden területet átfogó minőségprogram értelmében a tojótyúk tartás mellett a keltetés és a tyúkok nevelése is bekerül a minőségbiztosítási láncba. 2011-ben az élelmiszer kiskeresedők is helyet kaptak az AMA-Gütesiegel kontrollrendszerben és bekerültek az új irányelvbe.

A fogyasztói elávárosknak megfelelően, az AMA-Gütesiegelprogram a tojótyúkok fajtára jellemező tartásmódját csak mélyalmosként vagy szabadtartásként határozza meg, valamint a törvényi rendelkezéseken felül további követelményeket határoz meg az állattartás kapcsán.

Az AMA-Marketing „ovum” nevet viselő állatazonosítási és -nyilvántartási rendszerében való részvétel  kötelező minden, az AMA-Gütesiegel programban szereplő üzemnek. Az Ovum segítséget nyújt a tojótyúk tartó és csomagoló üzemeknek az EU tojás értékesítésre vonatkozó normáinak, valamint a 178/2002/EK élelmiszer nyomonkövethetőségről szóló rendelet betartásához és ehhez megszabja a dokumentációt és a jelölést.

Szárnyashús irányelv

A friss szárnyashús egyrészt az egyik legkedveltebb konyhai alapanyag, másrészt az egyik legérzékenyebb élelmiszer mikolbiológiai szempontból, ezért az előállításnál, elkészítésnél és értékesítésnél különös gonddal kell eljárni. Az AMA Marketing elfogadta ezt a kihívást és 2008-ban a teljes előállítási és értékesítési lánc mentén egy minden szintre kiterjedő minőségbiztosítási rendszert épitett ki, hogy a lehetséges kockázatokat a lehető leghatékonyabban ellenőrzni és megelőzni tudja, valamint hogy a fogyasztókat biztosítsa, hogy az AMA-Gütesiegel jelzéssel ellátott szárnyashús aggodalom nélkül fogyasztható.

A „szárnyashús” irányelv szabályozza az alapvető előállítási, jelölési és dokumentációs lépéseket valamint a magas higiéniai szint biztosítása céljából eszközölt intézkedéseket a vágó- és daraboló üzemek esetében. A higiéniai jelemzőkön felül a szárnyashús eredetmegjelölésével is foglalkozik, mert ez sem európai sem országos szinten nincs szabályozva.

Gyümölcs, zöldség és étkezési burgonya irányelv

Az AMA-Gütesiegel „Gyümölcs, zöldség és étkezési burgonya” irányelve a következő célokat szolgálja:
- A gyümölcs, zöldség és étkezési burgonya minőségének és biztonságának folyamatos javítása a jogi előírásokon túlmenően.
- Áttekinthető és nyomonkövethető eredet a teljes előállítási folyamat alatt.
- A vásárlók bizalmának erősítése és növelése rendszeres és független ellenőrzések által.

A „Gyümölcs, zöldség és étkezési burgonya” irányelv szabályozza az alapvető előállítási, jelölési és dokumentációs lépéseket valamint a magas higiéniai szint biztosítása céljából eszközölt intézkedéseket.

Hal és haltermékek irányelv

Sok fogyasztó vásárol édesvizi halat valamint haltermékeket, kifejezve tudatos életmódjukat. Nagy hangsúlyt fektetnek a regionális, fenntartható tenyészetekből származó kitünő minőségű vízben nevelt halakra.
Ezért az Agrarmarkt Marketing GesmbH a ’Hal’ AMA-Gütesiegel-Programmal egy minőségbiztosítási rendszert kinál, amely az élelmiszerjogon és az Osztrák Codexen alapszik. A szigorú élelmiszerjogi követelményeken felül további kritériumoknak is meg kell felelnie a halfeldolgozóüzemeknek, hogy jogosultak legyenek az AMA-Gütesiegel viselésére. A Hal és haltermékek irányelv egy önkéntes minőségbiztosítási rendszert nyújt a halfeldolgozás területén bevált termelési gyakorlatokhoz.

Az AMA-Gütesiegel „Hal és haltermékek” irányelve a következő célokat szolgálja:
- Kitűnő minőségű vízben nevelt halak tenyésztése és ezekből készült kitűnő minőségő termékek.
- Áttekinthető eredet a halneveldétől a kereskedőig.
- A hal és haltermékek minőségének és biztonságának folyamatos javítása.
- Termékminőség biztosítása mikrobiológiai és érzékszervi vizsgálat, valamint független ellenőrzések által.

Az AMA-Gütesiegel a legtöbb élelmiszer-csomagoláson használt osztrák védjegy. Ismertségét és kedveltségét segíti, hogy a mögötte álló szervezet rendszeresen átfogó kampányokkal támogatja a marketing munkát: plakátokat helyeznek ki, rendezvényeket, kóstoltatásokat és eladáshelyi akciókat szerveznek, kiadványokat jelentetnek meg.
Az AMA-Gütesiegel logót a kistermelők és a nagyvállalatok is megjelentetik a termékeiken. A védjegy a friss gyümölcsök és zöldségek, a tejek és tejtermékek, a friss hús és baromfi, a hűtött húskészítmények termékcsoportjaiban a legelterjedtebb. A kiskereskedelmi láncok által is a leggyakrabban alkalmazott minőségtanúsítvány. Például a Lidl az Ein gutes Stück Heimat márkája alá tartozó osztrák termékeihez ezt a minőségvédjegyet használja.
Néhány példát bemutatunk a csomagolásokon való megjelenésre is.




 




 








 




További információk a szervezetről és a védjegyről az alábbi honlapon találhatók:
www.ama-marketing.at

A szabályzatok fordítását köszönjük az Élelmiszerklub Alapítvány önkéntesének, Gáll Nikolettának 

„A projekt a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat Elnökségének javaslata alapján, az Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap társfinanszírozásában megvalósuló intézkedések Irányító Hatóságának jóváhagyásával készült."

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Azonnali RSS-értesítőre feliratkozás

Napi hírlevélre feliratkozás

Írja be e-mail címét:

Kulcsszavak

1% (3) 16 (1) 2015 (34) 2016 (17) 2017 (12) AKI (2) állítás (1) Almenland (1) Almo (1) AMA-Biosiegel (1) AMA-Gütesiegel (1) ásványvíz (1) Austria Gütezeichen (1) Ausztria (13) Bali Tibor (1) Baromfi Termék Tanács (1) Bartyik Tünde (1) Beck László (1) Bereczki Attila (1) beszámoló (23) BGF (1) Bial Tibor (1) bio (3) Bio Austria (1) blogbejegyzés (22) Bormarketing Műhely (1) BOS (1) CzechTrade (1) Csehország (3) csomagolás (1) Dánia (1) Dörnyei Otília (1) Dr. Becsky-Balku Orsolya (2) Dr. Dóczy Katalin (1) Dr. Fülöp Zsuzsanna (2) Dr. Kocsis Márton (1) Dr. Loncsár Krisztina (1) Éder Tamás (1) ÉFOSZ (1) élelmiszer (113) élelmiszeripar (2) Élelmiszerklub Alapítvány (66) Élelmiszerklub Délelőtt (26) előadás (61) Erasmus+ (53) értékesítés (15) EU (34) EU Fórum (6) EVS (1) felmérés (3) fenntarthatóság (5) fiatalok (26) fogyasztóvédelem (2) Földi Péter (1) Franciaország (2) gasztronómia (1) Genuss Region (1) Genussland (1) GfK (2) GKI (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyakornok (2) Gyaraky Zoltán (3) gyártmánylap (1) gyümölcs (2) hagyomány (1) helyi (1) hírek (4) hogyan (1) Hogyan készítsük (1) Horvátország (1) hungarikum (1) húsvét (1) I. műhely (3) II. műhely (7) III. műhely (6) innováció (2) Intersnack (1) IV. műhely (6) IX. műhely (4) jelölés (7) jog (3) jogszabályok (13) Juhász Anikó (1) K+F Konzervkutató (1) kampány (1) Kaposvári Egyetem (2) képzés (3) kérdőív (1) kereskedelem (11) kézműves (3) kiállítás (3) kistermelő (20) kommunikáció (3) Kovács Krisztina (7) Köcse Ildikó (1) közétkeztetés (1) Kujáni Katalin (1) kutatások (3) Lengyelország (4) Lukács László (1) magyar (18) Marcin Sowa (2) marha (1) márka (16) marketing (18) Medián (1) mezőgazdaság (6) MgSzH (1) Műhely (47) Nagy-Britannia (1) NÉBIH (8) NFH (3) nrc (1) olasz (1) Olaszlország (1) Olaszország (9) OTP (1) OVUM (1) ökológia (1) önkéntes (1) őstermelő (3) pályázat (28) paradicsom (1) Pászti Balázs (7) pazarlás (1) pénzügy (3) piackutatás (1) Polereczki Zsolt (1) Portugália (4) regionalitás (11) rendezvény (11) rendezvényszervezés (1) Rigler Zsolt (1) Románia (4) rövid ellátási lánc (3) Sárközy Ildikó (8) Serfőző Lili (1) sertés (1) Solti Csilla (1) Spanyolország (9) Steirisches Vulkanland (1) SUS (1) Svédország (1) Szabados Andrea (2) Szabó Gábor (1) Szegedyné Fricz Ágnes (9) Szente Viktória (1) Szerbia (6) Szlovákia (4) Szlovénia (2) Szöllősi Réka (1) találkozó (36) tanácsadás (1) tanulmányok (2) tápanyag (1) tápérték (2) Tej Terméktanács (1) Tesco (1) tojás (1) Tóth Ferenc (4) Törökország (5) tréning (12) útmutató (3) üzleti terv (1) V. műhely (8) vállalkozás (13) védjegy (12) versenyjog (1) versenyképesség (3) vezetés (5) VI. műhely (5) vidékfejlesztés (1) VII. műhely (3) VIII. műhely (4) Visegrádi (1) VM (10) zöldség (1)

Élelmiszerklub Blog Archívum